125,00 zł
99,00 zł z VAT
Piankowy model mózgu to pomoc edukacyjna do wykorzystania podczas lekcji biologii. Z powodzeniem może wzbogacić zajęcia w szkole podstawowej. Przyda się zwłaszcza w starszych klasach, gdzie poruszana jest tematyka budowy mózgu oraz funkcji prawej i lewej półkuli mózgowej. Model z pianki umożliwia pokazanie uczniom przekroju tego ważnego organu. Pomoże to zobrazować najważniejsze elementy budowy mózgu.
Model w środku jest kolorowy, co ułatwia rozróżnienie poszczególnych elementów. Jedna z półkul mózgowych zawiera struktury opisane po angielsku. Na przekroju drugiej półkuli widać z kolei oznaczenia literowe. Ma to na celu użycie przyboru do utrwalenia zdobytej wiedzy, próbując nazywać elementy opisane literami.
Taka pomoc edukacyjna może być stosowana przez nauczyciela w czasie prowadzenia lekcji, ale też podczas pracy w grupach lub w parach.
Model mózgu z pianki to pomoc do wyposażenia pracowni biologicznej w szkole podstawowej.
Nauka z modelem mózgu z pianki doskonali pamięć oraz kojarzenie umiejscowienia i kształtu danej struktury z jej nazwą.
Model mózgu z pianki może być wykorzystany podczas pracy w grupach i w parach, jako utrwalanie zdobytej wiedzy.
Zadania w parach lub w grupach z wykorzystaniem modelu mózgu z pianki ćwiczą równocześnie logiczne myślenie – umiejętność potrzebną w wielu zadaniach szkolnych.
Budowa mózgu to tematyka, którą warto przedstawić uczniom z wykorzystaniem piankowego modelu. Pozwoli to nie tylko nazwać określone części, ale też pokazać ich umiejscowienie oraz wielkość względem sąsiadujących elementów. Możliwość obejrzenia z bliska modelu sprawi, że młodzież łatwiej zapamięta nazwy struktur mózgowych.
Struktury mózgu na jednej z półkuli podpisane są w języku angielskim. Można podczas nauki stworzyć sobie także listę liter z drugiej półkuli i na kartce zrobić do nich odnośniki w języku polskim. Przepytując się wzajemnie, warto korzystać ze stworzonej listy. Pracując w parach, można zadać pytanie koledze, jaka struktura jest oznaczona literą A i od razu skontrolować poprawność odpowiedzi. Następne pytanie warto ułożyć inaczej: podać polską nazwę i poprosić o odnalezienie danej struktury na półkuli z oznaczeniami literowymi. Trzecim etapem może być podanie nazwy elementu po angielsku, który będzie trzeba odnaleźć i wskazać na półkuli z literami. Kombinacji takich zagadek może być wiele. Ważne jest, że w ich czasie uczniowie utrwalają na różne sposoby zdobytą wiedzę.
Nauka z wykorzystaniem modelu mózgu to sposób pokazania uczniom w trójwymiarze układu struktur neurologicznych. Są one oznaczone kolorem i opisem lub literą. Pozwoli to podczas zapamiętywania skojarzyć wszystkie te czynniki z ułożeniem danego elementu. Ponadto opisy w języku angielskim uczniowie zaczną w czasie ćwiczeń kojarzyć z polskim nazewnictwem, co dodatkowo wpłynie korzystnie na zdolność zapamiętywania.
Nauczyciel przygotowuje karteczki z wypisanymi funkcjami charakterystycznymi dla prawej i lewej półkuli mózgu. Wśród napisów znajdą się m.in. logiczne myślenie, pisanie, obliczenia matematyczne, a także kreatywność, wyobraźnia i odbiór emocji. Karteczki można umieścić w pojemniku, a na stolikach szkolnych ułożyć półkule mózgu z pianki (stoliki mogą być oznaczone napisami „prawa półkula” i „lewa półkula”). Uczniowie będą kolejno losować po jednej karteczce z opisem funkcji, a następnie ustawiać ją obok półkuli, która odpowiada za daną zdolność.
Piankowy model mózgu może być wykorzystany również jako powtórzenie wiadomości przed sprawdzianem. Jeden uczeń reszcie grupy lub koledze z ławki wskazuje literę, do której należy przyporządkować prawidłową nazwę. Nauczyciel kontroluje w tym czasie poprawność odpowiedzi. Uczeń zadający pytanie sprawdza, czy odpowiedź jest dobra na półkuli mózgu z podpisanymi strukturami. Dodatkowo można przygotować wcześniej na kartce zestawienie liter, którymi zostały oznaczone elementy mózgu i dopisać do nich nazwę polską (takie zadanie warto zastosować jako dodatkowe ćwiczenie).
1. Dwie półkule mózgu z pianki (jedna z podpisanymi elementami w języku angielskim, a na drugiej struktury oznaczone literami w celu sprawdzenia wiedzy ucznia). Zaznaczone są m.in.:
płat czołowy (frontal lobe)
płat ciemieniowy (parietal lobe)
płat skroniowy (temporal lobe)
płat potyliczny (occipital lobe)
podwzgórze (hypothalamus)
wzgórze (thalamus)
móżdżek (cerebellum)
most (pons)
ciało modzelowate (corpus callosum)
przysadka mózgowa (pituitary gland)
rdzeń przedłużony (medulla oblongata)
2. Przewodnik aktywności
Wiek: od 7 r.ż.
Wymiary: 16 cm x 14,5 cm x 14,5 cm